fredag 19 augusti 2011

Joddricks road tripp till WW-Paris


Tja det har gått ngr veckor sedan man var i Frankrike på den mest spektakulära utställnings resan hitentills i mitt liv!
Resan gjordes med härliga panter tanter, min goa svärmor, min fodervärd Edith Lien och med Irene på Dreamingstaff.
Irene har en fantastisk husbil och med denna köre vi ner de ca 140 mil som det är till Paris.
Vi körde dag och natt, genom trafikstockningar och på de bullriga vägarna (Autoban) genom Tyskland.
Hur vi förstod att vi var nära,var
när vi såg många husbilar som hade hopat sej utanför ett par stora stålgrindar som liknade fängelse stängsel... Var vi framme? Inte en skyllt så långt ögat kunde nå... men Gps:en sa att vi var framme och med tanke på alla husbilar så var det tvunget att vara rätt eller?!?
Alla hoppade ut ur husbilen och försökte få tag i information... från ngn i folkmassan.
Ingen visste ngt och alla var lika frågande... skylltarna WW-2011 lyste med sin frånvaro. Fick stannat en polis som på knacklig Engelska svarade don`t know. Efter vad som känndes som en evighet hade en Ryss(som inte prata engelska) funnit info och visade vägen runt till dit man skulle... ca 20 husbilar körde på rad efter varandra.... Vi stannade.
Var vi framme?? Inga skylltar, men vi kunde se att det stod vakter med lysande västar på sej och gestikulerade en bra bit fram i kön.
När det var vår tur att fråga möttes vi av - Que? bla bla bla..... Ingen engelska!
Vi vifftade med vår camping biljet och vakten så igen blablabla..... samt gestikulerade!
En annan vänlig själ kom till vår räddning och sa att vi skulle parkera bilen för vi behövde hämta ut nya biljetter, de vi hadde var inte giltliga, vi skulle visst till en general komisarie, ett namn som återupprepades mångfallt under vår vistelse . (suck) Vi gick ngn kilometer in på området och där var utställnings byggnaden, äntligen efter ca 2 tim väntan på att få veta vart man skulle så vart vi framme eller a på rätt ställe i vart fall eller?, Människor massor av folk överallt! Människor som lastade in sina produkter till sina montrar... in dit skulle vi.... Väl inne, var det otroligt stort så skulle vi hitta ett kontor... vi var inte dom enda med språk problem! Inne på general komisarie kontoret stod minst 100 pers och väntade frågande! Alla arga och trötta av att INGEN PRATADE ENGELSKA!
När det väl var min tur så pratde kvinnan knacklig engelska och berättade att jag var på fel kontor, jag skulle till ett annat ställe.... Ahhhhh! Då vart jag arg, trött och hungrig! efter ytterligare en mastodont kö fick jag camping biljetten, samt fick reda på av en Estnisk man att man skulle hämta ut hundarnas utst nr hoss komisarie general. Ahhhhh!!!! Grrrr!
Väl tillbaka på det första kontoret och ytterligare lång kö fick jag till svar att dom kunde man hämta först kl 18:00 dvs jag var 3 tim för tidig! I samma veva fick en Svensk okänd spelet på en general komisarie tant och fick där med sina utst biljetter med det samma... Detta gjorde flertalet svenskar/ samt andra som förstod mkt upprörda, så efter ett surr av arga komentarer från utställare så fick vi alla biljetter.
Villken tur att det fanns fler arga nordbor...hahaha lite komiskt faktiskt.
Hur som, framme vid vår camping plats igen, där vatten och el utlovats så skulle det då kännas skönt att få ta sej en duch och gå på toaletten då kisseblåsan var sprängfylld av kaffe och redbull vid det laget.
INGA DUCHAR och INGA TOALETTER! Detta är sant! Återigen många förtvivlade männsikor dividerade med vakter som inte kunde Engelska och som bara kunde meningen general komisarie... Åter igen till kontoret general komisarie, där fick vi till svar att det stod el och vatten och det har ni?so?? Helt besarrt!
På vägen tillbaka till husbilen såg vi hur fler och mer männsiskor hadde anlänt och börjat rasta sina hundar, villket också kändes på lukten från de x hundra bajsar som redan prydde gräsmattor och buskage.
Toalett bestyr (nr1)fick helt enkelt klaras av i ett buskage... jag var inte den enda(suck)
Efter att kommit till rätta med rastade doggar och parkerad bil med förtällt etc så gjorde sej magen på mind av sin hunger. Fram med grillen och middagen stod snabbt klar... MYSIGT.
När vi satt där å precis skulle ta vår först tugga, då fick vi alla en gräslig stank i näsan!!
Vi hörde en bil(var inte den sissta på vår weekend) Som tömde sin latrin 1 m från vår husbil ner på ett brunns lock villket den givet inte träffade utan det rann längs hela gatan av deras skit å där satt vi å försökte äta.... JÄVLA FRANKRIKE bubblade i min skalle många gånger.
Tja så var det flera gånger över hela camping området, folk bara släppte ut skit vatten på gatan...Ingen plckade upp hundskit och folk t.o.m sket i buskar....
Inte jag, jag höll mej till utställnings lokalerna öppnade för att kuna göra nr 2 på en toa!
Så dag nr2 dvs 1a utst dagen, Rasta hundar var inte lätt då hundarna hadde svårt att hitta en fläck ren nog att skita på!!! Så en rejäl morgonpromenad för att komma bort var tvunget. Sen en snabb raggar duch, på med finkläder och iväg efter hundar och man själv fått i sej lite frukost. Väl inne på ett skitigt utst område som stank vidrigare en dagen innan av urin och skit, så kom vi in i lokalen med hundarna... väl där inne så vart det fint... men de sk rastplatserna var katastrofala! Hundarna skulle helt enkelt bajsa på trotoaren... och man behövde inte plocka upp då det inte fanns bajspåsar till försäljning eller utdelning på HELA OMRÅDET. Om det nu fanns ngr ordetliga själar som plockade upp efter sej så vart det nästan meningslöst då det inte fanns ngnst att slänga skiten... så rabatterna samt vägarna pryddes even av färg glada skit påsar här och var. Dag 3 dagen till ära så hadde arangörerna förstått att situationen var ohållbar... nu fanns det ngr skit gubbar som gick och plockade upp skit inne i lokalen... och på utsidan var lådor uppsnickrade om 2X2 meter a ca 5st som jag såg....i rastlådorna fanns sågspån....gött för de första 10 hundarna... men vad med resterande x -antal tusen som också ville skita?? eftersom det varken fanns bajspåsar eller ngnst att slänga skiten vid rastlådorna!! (suck)
Toppen på isberget på denna resan var att jag också fick lära mej ett och annat om mej själv och mina res kamrater, först efter påfrestningar bekänner folk sin färg och man lär känna varandra på på riktigt på gott och ont.
Denna resan kommer sent att bli glömd och jag kan verkligen inte rekomendera Frankrike som ett trevligt land att ställa hund i.
Ingen survice
Ingen pratar engelska
Bristfällig info gennerellt
Inga skylltar
Katalogerna var bara på Franska...hm? världsutställningen var helt klart bara för Franska utst
Bristfällig hygien i alla avseenden!
Jag är inte skrämd av att åka utomlands, men dit åker jag aldrig mer, eller ivartfall inte så länge upplevelsen ligger färskt i mitt minne...hoppas kunna glömma denna äckliga upplevelse.

Inga kommentarer: